BLOG

Szkoda całkowita z oc sprawcy kolizji drogowej.

Wytyczne KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych.

Komisja Nadzoru Finansowego wydała wytyczne dotyczące likwidacji szkód komunikacyjnych, których celem jest unormowanie procesu likwidacji szkód oraz wyeliminowanie nieprawidłowości w tym zakresie. Komisja oczekuje, że dzięki nim ubezpieczenia staną się

Wartość rynkowa pojazdu po szkodzie całkowitej?

Jak wynika z ogólnie obowiązujących przepisów oraz orzecznictwa sądowego, w przypadku szkody całkowitej Ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy wartością rynkową pojazdu przed szkodą oraz pozostałościami pojazdu po

ZOBACZ KATEGORIE ➪

Wystąpienie tzw. szkody całkowitej uzależnione jest od określonego poziomu kosztów naprawy. Niejednokrotnie naprawa pojazdu jest wówczas nie tylko możliwa, ale stanowić może najwłaściwszy sposób naprawienia szkody.

Szkoda całkowita – wyrok sądu

Wyrokiem z dnia 27.04.1999 r. Sąd Wojewódzki w W. zasądził od pozwanego na rzecz powoda kwotę 3.162,80 zł, a w pozostałej części powództwo oddalił. Na podstawie opinii biegłego Sąd ustalił, że wartość pojazdu powoda przed wypadkiem wynosiła 31.015 zł. Wartość pozostałości po wypadku – 17.865 zł.

Dlatego, po uwzględnieniu sumy otrzymanej od ubezpieczyciela (11.450 zł) – Sąd zasądził na rzecz poszkodowanego kwotę 1.700 zł. Za uzasadnione uznał Sąd ponadto roszczenia dotyczące utraty części wynagrodzenia za umieszczenie reklamy na samochodzie (1.462,80 zł netto).

Stanowisko to podzielił też Sąd Apelacyjny w W. oddalając apelację powoda.Powód w kasacji domagał się uchylenia bądź zmiany wyroku Sądu II instancji. Skarżący powołał się na naruszenie prawa materialnego przez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie art. 361 k.c. i art. 363 § 1 k.c. polegające na pozbawieniu powoda prawa wyboru sposobu naprawienia szkody, a także na stwierdzeniu braku związku przyczynowego między wypadkiem a poniesieniem kosztów obsługi kredytu bankowego, składek ubezpieczenia oc i zamontowania zabezpieczeń w samochodzie oraz utratą dochodów z prowadzonej działalności.

W toku całego procesu powód nie przejawił chęci naprawy samochodu, mimo iż w świetle opinii biegłego istniała realna możliwość naprawy gwarantującej przywrócenie stanu pojazdu sprzed wypadku. Nie był więc zainteresowany restytucyjnym sposobem naprawienia szkody.

Wystąpienie tzw. szkody całkowitej uzależnione jest od określonego poziomu kosztów naprawy. Niejednokrotnie naprawa pojazdu jest wówczas nie tylko możliwa, ale stanowić może najwłaściwszy sposób naprawienia szkody.

Wybór jest po stronie poszkodowanego.

Zgodzić się należy z poglądem Sądu Apelacyjnego, że powód dokonał wyboru sposobu naprawienia szkody, żądając zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej (art. 363 § 1 zd. pierwsze k.c.). Nie jest natomiast takim wyborem wyrażenie subiektywnego stanowiska co do metody obliczania odszkodowania. Sądy były uprawnione do ustalenia odszkodowania według powszechnie przyjmowanych zasad (por. orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 20 kwietnia 1971 r. – OSPiKA 1971, z. 12, poz. 231, z dnia 10 października 2000 r., V CKN 112/00 – nie publ.).

Z przedstawionych przyczyn nieuzasadnione są przedstawione w kasacji zarzuty procesowe, jak również zarzut naruszenia art. 363 § 1 k.c., czego konsekwencją jest m.in. miarodajność ustaleń sądowych dokonanych w dotychczasowym postępowaniu.

Sąd Najwyższy jest więc związany ustaleniami, że uszkodzenie samochodu nie ograniczyło możliwości wykonywania przez powoda zawodu radcy prawnego, przez co nie zostały obiektywnie ograniczone z tej przyczyny jego dochody. Wiążące jest również ustalenie, iż nie zostały uszkodzone w wypadku urządzenia zabezpieczające (autoalarm i immobilizer). Stanowiły one wyposażenie samochodu, przez co nie mogły być wyodrębnione z ogólnej wyceny pojazdu.

Należało w konsekwencji oddalić kasację i orzec o kosztach postępowania kasacyjnego.

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29.01.2002 r. – sygnatura V CKN 682/00.

MASZ PYTANIE

ZOSTAW NUMER - ODDZWONIMY

DOŚWIADCZENIE

15 lat na rynku

SKUTECZNOŚĆ

Setki wygranych spraw

PRZEJRZYSTOŚĆ

Proste zasady współpracy

WYNAGRODZENIE

Płacisz tylko po wygraniu

REFERENCJE

Chciałam serdecznie podziękować za zajęcie się moją sprawą zaniżonego odszkodowania po wjechaniu w dziurę w jezdni. Ubezpieczyciel zarządcy drogi w swoim kosztorysie zastosował zamienniki i zniżoną stawkę robocizny. Firma Hexa skutecznie doprowadziła do uzyskania wyższego odszkodowania, które wystarczyło na naprawę pojazdu. Serdecznie polecam.

W wyniku wypadku, który był spowodowany przez innego kierowcę doznałem skomplikowanego złamania obojczyka oraz innych mniejszych obrażeń całego ciała. Po kilku miesiącach zgłosiłem sprawę do Hexy celem uzyskania zadośćuczynienia i utraconych zarobków oraz odszkodowanie za zniszczony motocykl. Polubownie uzyskałem odszkodowanie i zadośćuczynienie w kwocie 37594 zł. a potem po sprawie sądowej dodatkowe 42.700 zł. tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Cieszę się bardzo, firma Hexa uzyskał dla mnie w sumie ponad 80 tysięcy zł.

Polecam firmę Hexa. Moja sprawa nie była może zbyt duża i skomplikowana.

Naprawdę jestem w pełni usatysfakcjonowany pracą całego zespołu, a w szczególności Pana Pawła, który wykonał swoją pracę rzetelnie i z pełnym zaangażowaniem w moją sprawę.

ZAPYTAJ O ODSZKODOWANIE