WYROKI
OC przewoźnika
Odpowiedzialność cywilna przewoźnika drogowego w ruchu krajowym i międzynarodowym, odszkodowanie za zniszczeniu lub kradzież przesyłki w transporcie. Prawo transportowe i Konwencja CMR.
ZOBACZ KATEGORIE ➪
Odpowiedzialność cywilna przewoźnika za zlecenie przewozu – wyrok SN II CSK 501/18
W aktualnym stanie prawnym list przewozowy pełni rolę wyłącznie dowodową oraz informacyjną i ma fakultatywny oraz odformalizowany charakter; dopuszczalne jest wystawienie go w formie przekazu elektronicznego czy niepodpisanego wydruku komputerowego.
- 20 grudnia 2019r.
- OC przewoźnika
Kradzież przesyłki w transporcie – wyrok II CSK 583/17
Zgodnie z art. 17 ust. 1 Konwencji CMR, przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru lub za jego uszkodzenie, które nastąpi w czasie między przyjęciem towaru a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy.
- 8 listopada 2018r.
- OC przewoźnika
OC przewoźnika drogowego – wyrok SN III CKN 23/98
Trafna jest konstatacja sądu drugiej instancji, że przyczyny zwalniające od odpowiedzialności przewoźnika za nienależyte wykonanie umowy podlegającej przepisom Konwencji CMR są uregulowane odmiennie niż w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe.
- 17 listopada 1998r.
- OC przewoźnika
Odpowiedzialność przewoźnika drogowego – wyrok SN I CR 144/85
Wykazanie przez przewoźnika, że ze względu na okoliczności faktyczne utrata przesyłki mogła nastąpić z jednej lub z kilku przyczyn przewidzianych w art. 17 ust. 4 lit. d konwencji CMR w tym również na skutek naturalnej podatności towaru na samozapalenie,
- 27 maja 1998r.
- OC przewoźnika
Wyrok SA I ACr 673/96 – konwencja CMR
Konwencja CMR normując zasady odpowiedzialności przewoźnika za przesyłkę, nie określa, kto jest legitymowany do dochodzenia odszkodowania – nadawca czy odbiorca. Decydują o tym ogólne zasady odpowiedzialności odszkodowawczej, a więc m.in. zasada, że uprawnionym do uzyskania odszkodowania jest ten, kto
- 12 listopada 1996r.
- OC przewoźnika
Wyrok SA I ACr 606/95
Odpowiedzialność przewoźnika drogowego oparta na postanowieniu Konwencji CMR z dnia 19 maja 1956 r. (Dz. U. Nr 49 z 1962 r., poz. 238) jest odpowiedzialnością na zasadzie ryzyka. Wynika to w sposób jednoznaczny z art. 17 ust. 1 omawianej
- 7 listopada 1995r.
- OC przewoźnika
Wyrok SN IV CR 133/76
Sąd Najwyższy po rozpoznaniu sprawy z powództwa Centrali Handlu Zagranicznego „W.” w K. przeciwko Centrali Zbytu Węgla w K. i Polskim Kolejom Państwowym – Centralne Biuro Rozrachunków Zagranicznych w Bydgoszczy o zapłatę na skutek rewizji pozwanego PKP – Centralne
- 10 maja 1976r.
- OC przewoźnika