BLOG

Utrata wartości handlowej pojazdu po szkodzie z OC

Poszkodowany to nie konsument !

Dnia 09.09.2015r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której stwierdził, że poszkodowany, dochodzący odszkodowania z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, kierujący swoje roszczenia przeciwko ubezpieczycielowi, nie ma przymiotu konsumenta w rozumieniu art. 221

ZOBACZ KATEGORIE ➪

Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego w przypadku pokolizyjnej naprawy pojazdu składnikiem odszkodowania jest również tak zwana utrata wartości rynkowej pojazdu. Wydaje się to być oczywistym. Jest ogólnie wiadome, że cena pojazdu powypadkowego w przypadku jego ewentualnej sprzedaży jest około 10-20% niższa. Przy czym, co jest bardzo istotne, sąd najwyższy stwierdził w swym orzeczeniu, iż nie jest ważne, czy poszkodowany (właściciel uszkodzonego pojazdu) nosił się z zamiarem jego sprzedaży przed powstaniem wypadku.

Utrata wartości handlowej pojazdu – orzeczenie Sądu Najwyższego.

Teza orzeczenia sądu najwyższego brzmi:

Odszkodowanie za uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy, także zapłatę sumy pieniężnej odpowiadającej różnicy między wartością tego samochodu przed uszkodzeniem i po naprawie.

Co powinno ucieszyć to fakt, że przedmiotowe orzeczenie ma również zastosowanie do szkód już wypłaconych. Oznacza to, że właściciele uszkodzonych pojazdów, którzy już otrzymali odszkodowanie za naprawę pojazdu, mogą dodatkowo dochodzić roszczeń z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu. Wynika to z faktu, że roszczenia z tytułu tego rodzaju szkód przedawniają się z upływem lat 3. W przypadku, gdy sprawca wypadku odpowiadał za spowodowanie wypadku jak za przestępstwo, nawet do dziesięciu lat wstecz. Powyższe jednoznacznie wynika z art. 442 § 1 oraz art. 442 § 2 kodeksu cywilnego.

Jakie kryteria powinien spełniać pojazd aby mówić o utracie wartości handlowej?

Na rynku jest obecnie dostępny program do wyleczenia, wartości jaką pojazd stracił wskutek kolizji. Równocześnie do programu zostały opracowane założenia oraz instrukcja. Zgodnie z tym uszkodzenia pojazdu powinny spełniać następujące kryteria:

  • pierwsze uszkodzenie kolizyjne pojazdu,
  • wartość naprawy jest powyżej 10% wartości pojazdu,
  • pojazd nie powinien być starszy niż 5 lat,
  • uszkodzone były stałe elementy pojazdu.

Utrata wartości handlowej pojazdu – jak ustalić odszkodowanie.

Określenie utraty wartości handlowej pojazdu wbrew pozorom nie jest tak trudne i łatwo jest sprecyzować kwotę dodatkowego roszczenia. Oczywiście większość ubezpieczycieli niechętnie uznaje tego typu roszczenia z uwagi na fakt, że są to dodatkowe koszty odszkodowań. Można w takim przypadku skorzystać z usług rzeczoznawcy samochodowego, który mając program komputerowy ustali wysokość potencjalnego odszkodowania za utratę wartości handlowej pojazdu.

MASZ PYTANIE

ZOSTAW NUMER - ODDZWONIMY

DOŚWIADCZENIE

15 lat na rynku

SKUTECZNOŚĆ

Setki wygranych spraw

PRZEJRZYSTOŚĆ

Proste zasady współpracy

WYNAGRODZENIE

Płacisz tylko po wygraniu

REFERENCJE

W wyniku wypadku, który był spowodowany przez innego kierowcę doznałem skomplikowanego złamania obojczyka oraz innych mniejszych obrażeń całego ciała. Po kilku miesiącach zgłosiłem sprawę do Hexy celem uzyskania zadośćuczynienia i utraconych zarobków oraz odszkodowanie za zniszczony motocykl. Polubownie uzyskałem odszkodowanie i zadośćuczynienie w kwocie 37594 zł. a potem po sprawie sądowej dodatkowe 42.700 zł. tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Cieszę się bardzo, firma Hexa uzyskał dla mnie w sumie ponad 80 tysięcy zł.

W maju 2018r. miałam kolizję z własnej winy. Zgłosiłam sprawę do PZU jednak ubezpieczyciel odmówił mi wypłaty odszkodowania z polisy autocasco twierdząc, że nie było takiej szkody. Sprawę dochodzenia odszkodowania przekazałam do firmy Hexa. Po 3 latach postępowania sądowego w końcu się udało odzyskać należne odszkodowanie wraz z odsetkami. Dziękuję i gorąco polecam

Po kradzieży mojego ciągnika siodłowego otrzymałem odmowę wypłaty odszkodowania. Powodem był fakt pozostawienia kluczy w zamkniętej skrytce w naczepie. Ubezpieczyciel twierdził, że klucze były niewłaściwie zabezpieczone, pomimo że auto stało na parkingu ogrodzonym i monitorowanym. Wartość poniesionej szkody to ponad 180 tys. zł. Nie mogłem się pogodzić z taką sytuacją i zgłosiłem się do firmy Hexa. Sprawa została skierowana na drogę sądową z pozytywnym efektem. Sąd nie podzielił stanowiska PZU odnośnie niewłaściwego zabezpieczenia kluczy poza pojazdem i zasądził całą wartość z polisy wraz z odsetkami za trzy lata wstecz.

ZAPYTAJ O ODSZKODOWANIE